Plakaterne består af 16 fotografiske stilleben af penge og græs der er revet op med rod + lidt jord. Pengene er schweiziske franc, svenske kroner, kinesiske yuan, indiske rupees og euro.
Et stilleben er et kunsthistorisk begreb for en opstilling af effekter kunstneren sætter frem som præsenterer et tidsbillede.
Denne serie af intuitive stilleben kan ses som et forsøg på at indfange et konkret billede af utydelige og komplekse globale strømme hvor noget spredes, lægger sig og skyder op andre steder.
Græsset, sedlerne, mønterne og jorden er sat i overdimensioneret størrelse og zoomer derved ind på en detalje i en større strøm og på det øjeblik der flyder forbi, lige nu, indtil noget andet sker.
Man kan lade sig rive med strømmen, betragte dette sceneri med analytisk blik, eller noget helt andet.
--
Jacob Borges er blevet spurgt om at skrive en kort tekst om hans umiddelbare tanker om udstillingen. Den kan læses her:
"Kontanter i bunker og græs revet op med rode, alt henkastet med lidt restjord på en flise eller rettere sirligt arrangeret på en urbangrå anonym flade. Den svenske krone der virker som “the odd one out” i selskab med schweiziske franc, kinesiske yuan, indiske rupees og euro. Planterne ligger og venter på at de visner, gør de fysiske mønter og sedler også det? Vi er jo på vej mod det pengeløse samfund. Er hentydninger til en jordpåkastelse mon en overfortolkning? Penge, der jo er en del af vores kultur og græsset, en del af naturen det er et af de klassiske modsætningsforhold, kultur kontra natur. Vækst og gevækst.
Jeg møder 15 af 16 plakater på en lille station, to stop fra hovedstadens hovedbanegård, nr.16 eller nr.1 skal jeg finde i et kulturhus i nærheden. Jeg forstår at plakaterne hænger sammen som et loop, et loop med en afstikker. I følge kulturhuset Karens Mindes hjemmeside er huset placeret i grønne omgivelser, kultur i kultur-natur. kommer græsset derfra? Da jeg spørger Karen er svaret nej.
Titlen Still-leben, stilleben med en bindestreg påført. Fra tysk, stille/stillestående liv og der er lagt vægt på den betydning, det sørger den lille streg for. Det er jo stille billeder jeg kigger på, men som i de klassiske opstillingsmalerier er de grundigt udvalgte afbillede objekter ladet med betydninger om verdslig rigdom og symboler på den forstående død, som det franske udtryk for stilleben mere end antyder: Nature morte... I den her sammenhæng, måske også culture morte?
Og derfor: alt godt har en ende. Tak for kaffe og god togtur til dig."