Mads Juel: BELLA FORTUNA
PeriodeFredag d. 19. marts - søndag d. 18 april 2021Værkerne i plakatfrisen og billboard kan ses frem til torsdag d. 22. april 2021FerniseringSoft opening fredag d. 19. marts 14:00 - 19:00Der afholdes ikke fernisering pga. de nuværende restriktioner med henblik på at hindre covid-19 smitte. Der er plads til 4 personer i udstillingsrummet ad gangen, og der serveres ikke alkohol ved ferniseringen.ÅbningstiderUdstillingsrummet kan endelig åbne igen! torsdag - søndag, 13:00 - 17:00Plakatfrise og billboard kan ses døgnet rundt i ankomsthallen og på stationens ydermur på forpladsen
StøtteVærkerne er støttet af Københavns Kommunes råd for visuel kunst og Statens Kunstfond
Kontakt vedr. udstillingensydhavnstation@gmail.com eller Mads Juel på madsjuel.mjj@gmail.com
I udstillingen Bella Fortuna er løse snapshots opstillet ved siden af personlige og, til tider, total-opløsninger af fotograferede landskaber. Udstillingen kan ses som et mindre ophold i et længere studie af hvad udgør et sprogligt eller poetisk landskab versus et fysisk landskab. Og, om det er muligt for landskabsfotografiet og abstraktionen at have en politisk dimension i dag og et egentlig tranformativt potentiale?
Værket som udstillingen tager udgangspunk i, er mash-up publikationen Bella Fortuna. Denne imitation af et magasin behandler emner, som nyhedsstrømmenes flow gennem din hverdag, og hvordan de opholder sig og tager plads i dit hoved. Magasinet har indsamlet og bearbejdet nogle af de prognoser, der laves for fremtiden hvad end de definerer naturpolitiske omvæltninger eller morgendagens vejrudsigt. Udstillingen berører hvordan mennesker tilpasser sig forandrede vilkår og hvordan man gennem en empatisk tilgang til meteorologien og landskabet kan relatere og besøge andre økosystemer henover kloden. Verden ønsker at se sig selv skriver forfatteren Inger Christensen. Et globalt ønske om at træde et skridt tilbage og reflektere over sig selv og sine omgivelser.
Udstillingstitlen betyder ’held og lykke’ og er en påmindelse til os alle om, at held –og måske et strejf af solidaritet– er nødvendig fra os alle for at imødegå de kommende prognoser for en fremtid, der konstant træder et skridt nærmere.ENGIn the exhibition Bella Fortuna, loose snapshots are set up next to personal and, at times, total-dissolvements of photographed landscapes. The exhibition can be seen as a minor pause in a longer study of: what constitutes a linguistic or poetic landscape vs. a physical landscape? And, is it possible for landscape photography and abstraction to have a political dimension today and a real transformative potential?
The work the exhibition takes as its starting point is the mash-up publication Bella Fortuna. This imitation of a magazine deals with topics such as the flow of news streams through your everyday life, and how they stay and take up space in your head. The magazine has collected and processed some of the forecasts that are made for the future, whether they define natural policy upheavals or tomorrow's weather forecast. The exhibition touches on how humans adapt to changing conditions and how, through an empathic approach to meteorology and landscape, one can relate to and visit other ecosystems across the globe. The world wants to see itself, writes the author Inger Christensen. A global desire to take a step back and reflect on oneself and one's surroundings.
The title of the exhibition means ‘good luck’ and is a reminder to all of us that luck –and perhaps a touch of solidarity– is needed from all of us to face the coming forecasts for a future that is constantly getting one step closer.