Anne Skole Overgaard: Roser og Tulipaner
Ferniseringfredag d. 10. januar
ÅbningstiderTorsdag—søndag 13:00 — 17:00 i udstillingsrummet.Plakater og billboard kan ses døgnet rundt i ankomsthallen på Sydhavn St. og under togbroen.
StøtteKøbenhavns Kommunes Råd for Visuel Kultur, L. F. Foghts Fond og Billedhuggeren, Professor Gottfred Eickhoff og hustrus, maleren Gerda Eickhoffs Fond. Plakater og billboard er desuden støttet af Statens Kunstfond og Augustinus Fonden
Kontakt vedr. udstillingensydhavnstation@gmail.com eller Anne Skole Overgaard mail@anneskole.dk eller tlf.: 28760454
Jeg har tegnet og malet forskellige roser og tulipaner i blomstring og forfald. Med akvarel og farveblyant har jeg nøje gengivet de bløde kronblade med de fine årer, der løber som blodårer under huden.
Min udstilling består af en plakatfrise af tegninger i stationens forhal, indenfor i det rosa-malede udstillingsrum hænger blomsterakvareller og –tegninger og i billboardet udenfor en blåsort rose. Det mørke billboard er oprindeligt en lys tegning, som er printet i negative farver.
I plakatfrisen udstiller jeg forstørrede blyantstegninger af visne blade, der hvirvles af sted af vinden. De krøller sig sammen, lander og hvirvles op igen. Måske et billede på de sider af eksistensen, der ikke lader mennesket mange andre muligheder tilbage, end at krølle sig sammen, som et blad mod vind og vejr. De visne blades dans med det uafvendelige, med tiden, vinteren og døden, leder beskueren hen mod udstillingsrummet, et intenst indre rum med rosa vægge og rødt gulv.
Blomstermalerierne på væggene er næsten overvældende i deres stoflighed, fysiognomiske, som den amerikanske kunstner, Giorgia O’Keeffes blomstermalerier, der ligner detaljer af en krop. De fleste af blomsterne ses ovenfra, og de cirkulære former, der vælder ud fra midten, kan minde om fotografier af eksplosioner. Nogle er røde som blod. En inspirationskilde til værkerne har været de cirkulære, terapeutiske mandala-malerier, som den schweiziske psykiater Carl Gustav Jung lavede fra 1913 til 1928 i en stor rød bog. I modsætning til det sagligt distancerede synspunkt i Jungs videnskabelige værker, dokumenterer ”Den røde bog” hans personlige forestillinger og især hans følelser, og indeholdt ifølge ham selv ”det primære materiale til et livs arbejde”.En blomst bøjer hovedet mod regnen i et af mine værker. En rosenknop er dækket af vinterens rim og en tulipan står blottet med halvt tabte kronblade. Blomster kan have mange symbolikker; ”blomsterne og bierne”, kærlighed, skønhed, forgængelighed, ”ingen roser uden torne”, tavshed og sorg. Som genre betragtes blomstermaleriet ofte som banalt, uengageret og indholdsløst, men jeg synes det netop kan bruges som modstand imod reducerende synspunkter. Jeg ser og gengiver hver eneste detalje i hver enkelt blomst, og samtidig nærmer værkerne sig et mere abstrakt billedsprog. De kan ses som ydre gengivelser af private indre tilstande, men jeg håber de finder en klangbund i den enkelte beskuer og også kan berøre mere almene erfaringer.