De fleste mennesker har nok prøvet at føle sig som en særling. Et kort akavet eller pinligt øjeblik, og vi får et glimt af denne fornemmelse af at være sær, som for nogle mennesker måske endda er en konstant oplevelse. Mange kunstnere kender specielt godt til denne følelse af at være mærkelig. Det er nok ikke uden grund at ‘kunstner’ på grønlandsk hedder eqquimiitsuliortoq ‘en, som laver noget mærkeligt’. Ofte kan en kunstner vende denne følelse af at være underlig til noget positivt, den bliver en drivkraft til at skabe noget forløsende og givende. Velkommen til en udstilling, hvor vi alle får lov til at være de særlinge vi i virkeligheden er!Julia Neuenhausen bidrager med en hel sky af sære væsener, en Wesenwolke udført i glaseret keramik. Skyen, som efterhånden omfatter mere end hundrede karakterer, voksede frem under coronaepidemien, hvor mennesker blev til maskerede væsener, halve hoveder, som fantasien begyndte at fuldstændiggøre. Skyen kan også være et billede på mangfoldigheden af den menneskelige eksistens, på mangfoldigheden af sindstilstande eller måder at være til på. Dyk ned i skyen af væsener, hils på dem og forestil dig at være ent af dem for en dag! På plakater i forhallen kombinerer Neuenhausen disse væsener med fotografier fra billedblade, så de træder ind i vores verden og kommer meget tæt på os. Joakim Dreschers vildtvoksende billedunivers består af deforme væsener, gerne afbildet i pangfarver og med en vis horror vacui (frygt for det tomme rum). Man kan spørge om der er tale om en fantasiverden, eller snarere en syret vrangforstilling om verdenen. Om ikke andet viser kunstneren os at opfattelsen af virkeligheden kan være meget forskellig, hvilket er vigtigt at vide for os særlinge, når vi skal omgås hinanden. Hverdagsbegivenheder og -møder skildres som de vilde eventyr de kan være.Jonas Liveröd komponerer de mest forskellige materialer sammen til pirrende skulpturelle collager, og indånder dem liv med en snert af sprælske farver. Enweirdo dandy par excellence, hvis eklektiske tilgang til sin kunst bunder i en altomfattende manisk interesse i verdenskulturen og verdens kulter. Sidstnævnte kommer også til udtryk på udstillingsstedets udendørs billboard, som vender ud til pladsen foran stationen. Her har Liveröd nøje valgt et fotografisk ready made, en offerfigur fra antikken med en helt særlig historie.Når Sigtryggur Berg Sigmarsson træder ind på scenen og slipper sin indre særling løs, lader det ikke kun til at være en rolle han påtager sig. Det er mere som om der er et bånd der endelig tages fra ham, så en ophobet kraft endelig får lov til at bryde ud, og han transformeres fra en introvert til en ekstrovert person på et splitsekund. Den samme energi synes at sprutte ud af hans tegninger, der er ekspressive notater fra hans eget og andres liv. (Fotos af hans performance af Julia Neuenhausen)
Frederikke Fischer Christensen og Margaux Parillaud har i flere år arbejdet sammen som duoen Considered to be Allies. Populære skønmaleriske fremstillinger af middelalderen inspirerede duoen til at skabe deres egen noget mere surreale fortælling om en svunden tid, som aldrig har eksisteret. Den fremføres i en performance med historiske referencer, der ikke ligefrem dyrker det pæne. Considered to be Allies fortæller at "Både tekstilværkerne og performancen ved åbningen udfordrer ideer omkring ´re-enactment´, historisk nøjagtighed og komplikationerne ved at fejre, glamourisere eller slette fortidens fortællinger". Samtidig synes værkerne at trække tråde fra middelalderens feudalisme til nutidens kapitalisme.